REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Zážitky

Detail zážitku

Výlet po stopách partyzánů za vyhlídkami na Příbram

80 %

Délka trasy: 10km
Náročnost: Střední

Popis

Na této 10km trase se vydáme na nejvýraznější horu Třemošná tyčící se nad Příbramskou kotlinou, rozhlédneme se do kraje z několika vyhlídek a navštívíme bunkry s pomníkem brdských partyzánů. Pojďme tedy na to.

Do brdských hvozdů se vydáme z obce Podlesí rozkládající se na levém břehu Litavky. Z návsi se vydejte po vedlejší silnici směrem na Obecnici. Po sto metrech dorazíte k obchodu, kde se dáte doleva po malém chodníčku mezi domky. Ten vás zavede až na lesní pěšinu, po které budete stoupat, dokud vás nevyvede na štěrkové cestě. Zde odbočíte doprava a dále vás povede žlutá turistická značka. Z Podlesí lze také rovnou jít po žluté, ale ta zbytečně vede po poměrně frekventované silnici.

Žlutá značka vás dovede až do Orlova. Zde naleznete první vyhlídkové místo. Je jím malá vyhlídková věž za parkovištěm směrem na hájovnu U Slaniny. Z Orlova pokračujte po modré značce vycházkového okruhu, která vás dovede kamenitou cestou na vrchol Třemošné.

Pozn: Třemošná se svými 779 metry sice není nejvyšší v Brdech, ale při pohledu od Příbrami je rozhodně nejvýraznější. Snad každý Příbramák zde alespoň jednou byl. Podle pověsti zde poustevník  obdaroval tři bratry kouzelnou mošnou a na skalnatém výběžku jim kázal, aby se vždy chovali poctivě. Bratři však své slovo nedodrželi a mošnu jim stařec odebral. Od té doby se vrchol nazývá Třemošná a skalka pod ním Kazatelna. Jiní zase tvrdí, že Třemošná vděčí svému názvu vzácnému keři střemcha.

Z vrcholu pokračujte stále po modré strmě dolů na vyhlídkovou skalku Kazatelna. Odtud je jeden z nejlepších výhledů na příbramskou kotlinu. Za dobré viditelnosti uvidíte chladicí věže temelínské elektrárny a ještě dál až na Šumavu a Novohradské hory. Na vyhlídce také naleznete popsané výhledové panorama.

Pozn: Slepencová skála Kazatelna je typickou ukázkou mrazového srubu (mrazovou erozí narušeným skalním tělesem) s rozvinutým kamenným mořem. Tento útvar společně s Malým kamenem je to nejcennější co na Třemošné nalezneme a bude hlavním tématem připravované naučné stezky.

Z Kazatelny sestupujte stále po modré značce, která zde vede po starém chodníku skládaném z kamenů. Ten zde nechala vybudovat správa colloredo-mansfeldského panství v šedesátých letech 19. století.

Na rozcestí Pod Malou Třemošnou se odpojte od modré značky a vydejte se doleva po lesní cestě. Cesta začne prudčeji klesat a před vámi bude oplocenka. Zde se dejte doleva po nevýrazné lesácké cestě. Zanedlouho narazíte na vchod do podzemního bunkru a kousek za ním je v lese schovaný pomník partyzánů.

Pozn: Dva podzemní úkryty tzv. zemljanky byly vybudovány odbojovou skupinou. Tyto bunkry sloužily jako sklady pro potraviny, zbraně, munici a trhaviny. Jen občas posloužily jako dočasný úkryt pro osoby. O utajení skrýší se velmi zasloužil osečský hajný Mikula, přesto byly roku 1943 prozrazeny, ale opět díky Mikulovi je našlo gestapo již prázdné.

Od kamenné mohyly se dejte dolů po lesní cestě. Po sto metrech se napojíte na výraznější cestu, po které pokračujte doprava až na křižovatku, kterou přejděte rovně a jděte lesem nad oplocenkami. Tato cesta vás dovede až na louku, kde potkáte modrou značku, té si ale nevšímejte a pokračujte přes louku směrem k vysílači. Z této louky si užijete krásný výhled na obce Obecnice a Drahlín, nad kterými se tyčí hřebeny Brda a Sádka.

Od vysílače pokračujte rovně po cestě se závorou, ta vás dovede až na křižovatku U Bílého kříže. Zde se napojte zpět na žlutou značku a vracejte se směrem k Podlesí. Na další křižovatce pokračujte se žlutou, ale jen kousek. Hned, jak se po vaší levici otevře úzká lesní cesta, vydejte se po ní. Za chvíli budete mít po levé ruce velkou skalku, pod kterou se nachází studánka U Podlesí. Od ní se vraťte na lesní pěšinu a pokračujte po ní dolů. Vyvede vás až na okraj Podlesí, odkud se po malé silničce mezi baráky vrátíte zpět na náves.

Pro více výletů v Brdech navštivnte naše stránky brdyaktivne.cz.