REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Zážitky

Lokalita: Rakousko - Solná komora
Náročnost: Vyšší

Popis

Máme před sebou tři dny ferrat. Počasí slibuje horké dny bez mráčku, a tak se máme na co těšit. Noční přejezd z Brna přes Budějovice až do Solné komory proběhl hladce, takže už kolem osmé se mašlíme do úvazků. Většina skupinky poprvé, tak s tím trochu bojují. Říkáme si, co a jak se používá, co se na ferratách dělá a čeho se naopak vyvarovat. Sluníčko začíná hřát, a tak se jdeme ukrýt do lesa k nástupu na první ferratu. Za půl hodinky jsme u ní a jde se na to. Pro většinu první ostrý start na ferratě. Leadership je ferrata obtížnosti C, kde je trochu těžší nástup a pak ke konci jeden komínek, jinak je v pohodě. Kdo chce zažít pořádnou divočinu, může před komínkem vlevo zvolit variantu Život na vlásku a pustit se do opičí dráhy. My si toto zpestření odpouštíme a kocháme se výhledy, kterou tato ferrata nabízí. Na vrcholu Predigstuhl 1278 m pár lidí je, ale místa je tu dost.

Slunce nás za chvíli vyhání zpět do stínu a my sestupujeme západním směrem přes ještě jeden jištěný úsek zpět k chatě, kde dáváme oběd. Dnes máme v plánu dvě ferraty, a tak se neohroženě pouštíme na cestu k té druhé. Vítá nás vstup do chladné jeskyně. To je začátek krásné a trochu těžší ferraty Mein Land - Dein Land (C). Nejdříve se leze jeskyní vzhůru, kde to občas dost klouže, pak je parádní lanový mostek s následným hliníkovým žebříkem. Když se přechází, lehce se prohýbá, což umocňuje zážitek. Dál je už ferrata v pohodě, jen občas je to trochu silovější, když se musí lézt nohama na tření. Nahoře nad ferratou jsou z toho někteří tak zmožení, že při čekání na zbylé spolulezce usnou. To ale ještě dneska není všechno. Čeká nás ještě třešnička na dortu. Teda spíše fotografický koutek tvořený dvěma vysutými mostky vedle sebe.

Každý chce mít fotku z toho místa, a proto se tu šahá do psychických rezerv. Jedna fotka pro babičku, druhá na FB a může se jít. Sestup k autobusu trvá jen chvilku a tam už na nás čeká vychlazené pivo.
Další den nás opět čekají dvě ferraty, a protože nás slunce plánuje usmažit, tak první ferratu si dáváme pěkně ve stínu. Ferrata Schmied Klettersteig (C) je rozdělena do třech úseků. První je traverzový, asi silově nejnáročnější. Je zde však možnost si nástup trochu přiostřit a zvolit nástup D/E. Ten je o pár desítek metrů vedle od normálního nástupu a vede k němu vyšlapaný chodník. Kramle jsou tam ale dost nesystematicky rozházené a člověk se v tom mírném převisu dost nadře. Takže klasické D/E :-D Druhá část ferraty stoupá a je to pěkné polezení. V třetí části je lanový mostek, který skýtá nádherné výhledy do údolí. Pak už nás čeká jen „vrcholová“ lavička a kasička na příspěvek budovatelům ferrat.

Kolem oběda jsme zpět u autobusu a dopíjíme poslední piva. Panika! Autobusák nás trochu podcenil a vedro udělalo taky svoje. Přejíždíme kousek vedle k jezeru Gosau, dáváme obědovou pauzu, při které se někteří koupou a někteří pozorují potápěče. Kolem druhé hodiny, když už je skála fest vyhřátá a ocelové lano rozpálené, se chystáme na ferratu Laserer Alpin Klettersteig (C). První úsek ferraty se stáčí těsně nad hladinou jezera, což je netradiční zážitek, ale je horko. Do druhého úseku se člověk dostane vylezením lanového žebříku, na němž se sice dobře fotí, ale je stále větší horko. V druhé části je plotnové lezení a dlouhý lanový most. Je tu ale stále fest horko a ti, jako třeba já, kteří si nevzali rukavice, musí trpět při držení se ocelového lana. Jsem rád za camelback, protože jsem mohl během této vertikální sahary aspoň doplňovat tekutiny.

Ti co lezli Laserera dvě hoďky bez pití byli potom trochu chcíplí. Pro většinu to znamenalo se jít osvěžit. V chladném a čistém jezeře žádný problém. Na konci dnešního dne se ještě jedeme podívat na městečko Hallštatt, které je zapsáno v seznamu Unesco a nedávno zkopírováno čínskou vládou. To už ale jen brouzdáme po ulicích, kocháme se architekturou a hledáme obchod s pivkem.
Večer je pak zpestřen ohňostrojem, velkým Marsem a nalezením ledničky plného piva.

Třetí den je poznamenaný brzkým odjezdem z ubytovny. Chceme si vylézt ferratu HTL Wels Klettersteig (C) a ještě se vrátit v rozumnou dobu do Brna. V cestě k dosažení našeho plánu nám pomůže lanovka, a tak je to o dost snazší. Po půlhodinové procházce už stojíme vedle naší ferraty. Takže krátké rozcvičení a už sestup na start. Pro některé je sestup těžší než samotný výstup ferratou. Celá ferrata se leze stále vzhůru po skalním žebru a jak jinak než na sluníčku. Taky nejrychlejší z nás byli nahoře za hodinku a těm, kteří nastupovali do cesty jako poslední, to trvalo přes dvě hodiny. Na vrcholu nám byl odměnou kříž, značící středobod Evropské unie Aberfeldkogel 1708 m. Každá členská země je zde zastoupena jednou krychlí, v níž je vsazen kámen z dané země. Chvilku stačí postát u kříže a hned máte v ruce pár mobilů a foťáků, každý chce mít fotku z tohoto místa. Až je to k úsměvu.

Kolem druhé hodiny odpolední, když už jsme stihli nasát tu největší vlnu veder, se dopravujeme lanovkou zpět do nížin. Tam objevujeme parádní splav a dáváme si pár temp ve studené vodě. Bezvadně osvěžení se naloďujeme do busu a míříme směr ČR.