REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Zážitky

Lokalita: Vltava, Jižní Čechy
Náročnost: Střední

Popis

Toho sucha bylo letos až až a díky němu muselo být zrušeno poměrně dost vodáckých akcí a taky někteří zemědělci hlásí nedostatečnou úrodu. Letošní sucho se také projevilo i na Orlické přehradě, která se pyšní českým prvenstvím v množství zadržené vody. Protože vodohospodáři museli z přehrady upouštět víc vody než přitéká, za pár měsíců klesla hladina až o 10 metrů. Odkryly se tak nejen bahnité břehy, ale i dávno zapomenuté stavby, které byly dlouhé roky pohřbené pod vodou. Pohled na tyto stavby přilákal spoustu autoturistů, kteří se jali tento neobvyklý úkaz dokumentovat na své fotoaparáty a sdílet na své virtuální profily.

Tyhle fotky nás také nalákaly a tak jsme se s kamarády domluvili, půjčili si seakajaky a vyrazili se na to podívat vlastníma očima. Jako start naší výpravy jsme zvolili Písek. Na Orlickou hráz nás čekalo zhruba 50 km, což na dva dny moc není, takže jsme nikam nepospíchali a taky díky kolonám u Zalužan jsme na vodu nasedli až v jednu. Přihlížející domorodci nás sice odrazovali, že je v Otavě málo vody a že se víc nachodíme, než napádlujeme, ale my jsme se nenechali odradit a dobře jsme udělali.

Občas jsme sice bouchli do nějakého kamene, ale tak hrozné to nebylo. Dokonce i debl seakajak se dal mezi kameny v pohodě vymanévrovat. Počasí nám přálo a po chvilce pádlování na sluníčku jsme dorazili k prvnímu jezu. Heringův jez je téměř suchý, ale s trochou snažení jsme se přes mokrý beton přešoupli. Při maximální hladině Orlíku dosahuje vzdutí až k tomuto jezu, ale to není náš případ. Kousek za Heringovým jezem jsou další dva staré rozvalené jezy. První jez u Cajsů je jen malý stupínek, ale druhý jez Sulan je už trochu zajímavější. Kameny zde tvoří malý katarakt a za nízkého stavu vody je tady těžké prokličkovat, teda alespoň se seakajakem. To  nám předvedl Váca, který zde zkoušel postavit novou hráz ze svého kajaku. My na deblu jsme zvolili demoliční styl jízdy a pár kamenů jsme přesunuli. Sulan je obvykle posledním místem, kde voda ještě teče.

Jez Smetiprach

Jezy už dnes nejsou to co bývaly

Kilometr a půl za Sulanem je další jez jménem Smetiprach. Tady stával starý mlýn se stejným názvem. Jez je opravdu krásné vodní dílo postavené bez moderní techniky. Velké kameny jsou do sebe přesně zapasovány a tvoří pevný jez, který nezdolá ani zub času, opravdu vypadá jak nový. Dneska už by asi nikdo nic takového postavit nedovedl. Jez zdoláváme vpravo vorovou propustí, kterou teče celá řeka. Na seakajaku je to docela dobrodružné. Váca dokonce zastavuje ve vracáku pod jezem, aby mohl cvaknout momentku. Mít s sebou klasický kajak, tak je to perfektní místo na trénování.

PŘEČTĚTE SI: Jak holky čůrají na seakajaku?

Ani pod tímto jezem ještě není vzdutí a my plujeme dál po tekoucí řece. Podle břehů odhadujeme, že normálně bychom byli asi 5 metrů pod vodou. Řeka teče ve staré navigaci vyskládané z kamenů stejně jako jez Smetiprach. Nepřestáváme divit, jak byly a jsou dřívější stavby odolné. U Dědovic ale začíná proud slábnout a na soutoku s Lomnicí jsme už definitivně na vzdutí Orlíku. Odteď už jenom volej. Na březích začíná přibývat rybářů a občas kolem nás propluje i motorový člun.

Trochu to šplouchlo

Od Zvíkova přes Orlík na přehradu

Za několik zatáček, se nám začíná odkrývat pohled na zvíkovský most, což naznačuje, že za chvíli budeme na soutoku. U Zvíkova za sebou máme první půlku naší výpravy. Přivazujeme kajaky u břehu a jdeme se podívat na hrad. Večer se začíná blížit, tak přemýšlíme, kde budeme spát. Nakonec padlo rozhodnutí, že popojedeme proti proudu Vltavy, abychom byli blíže hospodě a ještě za světla rozbijeme tábor. Poté co jsme si opekli buřty, vyrazili jsme na jedno do Pivovarského dvora Zvíkov. Po návratu jsme ještě pokecali s rybářem Zdeňkem, který tady čekal na svůj životní úlovek.

Je na čase zakempovat

Ráno se probouzíme do mlhy, takže s balením moc nepospícháme. Po snídani naházíme věci do lodí a vyrážíme na druhou půlku naší výpravy. Dnes nás čeká dalších 25 km. Mlha už trochu stoupla, tak aspoň vidíme, kam jedeme. Na břehu není ani živáčka, a tak si užíváme úžasného klidu. Po 10 km nás čeká první atrakce v podobě Žďákovského mostu, který se zrovna rekonstruuje. Pár záběrů za ním na nás už vykukuje zámek Orlík. Rychle uděláme pár fotek a pádlujeme dál.

Ranní mlha

Kousek za zámkem u kempu Velký Vír potkáváme další bandičku seakajakářů, která míří druhým směrem. Před sebou ale máme ještě kus cesty, tak se moc nezdržujeme. Jak se blížíme k hrázi, začíná být na břehu více rušno. Lufťáci zazimovávají své hausbóty, které smutně leží na suchých březích a rybáři pozorně sledují své pruty.

PŘEČTĚTE SI: Debl seakajak – „ostuda“ anebo výhra?

Ruce už nás začínají trochu bolet a tak se utěšujeme, že za zatáčkou už určitě musí být konec. A taky že jo! Po pravé ruce míjíme Trhovky a už vidíme zábradlí na hrázi. Ještě dáme poslední sušenku na vodě a už přistáváme na pláži na Popelíkách. V rukách máme 50 km, a tak rychle navazujeme kajaky na střechu, abychom mohli k mamince domů na oběd.