REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Zážitky

Délka trasy: 25 km
Náročnost: Střední

Popis

Dostali jste se do podhůří východních Krkonoš a hledáte tip na výlet? Jedna z mých jarních bikových tras na rozježdění je právě ta, kterou vám nabídnu na následujících řádcích. V létě si ji pak někdy dám i jako běžecký vejlet.

Trasa není ani náročná, ani obtížná, ani příliš členitá ani po rovině, ani technická ani netechnická, zkrátka je taková akorátní. Trasa vede převážně po široké cestě, sem tam vás prověří techničtější pasáž. Ty, kteří nebudou spěchat, provede okolo zajímavých míst a památek a ukáže krásné rozhledy.

Začneme u vlakového nádrží v Trutnově, ať už proto, že je relativně v centru města, ale i proto, kdyby někdo chtěl dojet vláčkem anebo busem (je to hned u sebe). A taky se toto místo dobře hledá v mapách i ve městě.

Výhled na Vraní hory a Královecké sedlo

Od vlakového nádraží se vydejte po proudu řeky a na první křižovatce zabočte doleva pod viadukt, sledujete červenou turistickou značku. Silnice bude poměrně dost stoupat a dovede vás až k Hostinci Dvoračka. Dobře tady vaří, ale na pivo je ještě brzo, nemyslíte? Pojedeme dál. Stále po červené, minete poslední domky Trutnova a už stoupete nahoru na hřeben. Zrovna tady je to jedna z těch techničtějších pasáží, která prověří, jak umíte vyjíždět kopce… Nahoře se vám za odměnu otevře krásný pohled na Vraní hory a Mrtvé jezero. Až se vynadíváte, vydejte se doleva po hřebenové cestě, která vás povede okolo Webrovky na Zámecký vrch (ten nepřehlédnete, je tu velký altán, kde můžete klidně odpočinout). Stále sledujete červenou turistickou značku.

Rozhledna Eliška

Přejedete vrcholek a budete sjíždět. Červená turistická pak bude uhýbat vpravo do kopce, tak na ni nezapomeňte odbočit. A pozor na přechod z asfaltu na šotolinu. Nahoře se jen překlopíte a čeká vás krátký, ale docela prudký sjezdík a pod ním odbočka vpravo. Tahle široká cesta bývá trochu blátivá a občas je uzavřená závorou – ta se nechá samozřejmě objet – ale pozor, ať se na ni v rychlosti nenamotáte. A už vyjíždíte z lesa na pole. Vlevo je lesnická střelnice a cesta začne stoupat. Na kopci míjíte kamenolom. Tak počítejte s prachem, ale rozhledy jsou krásné.

Za kamenolomem červená značka odbočuje vpravo do kopce, jen se ho nebojte a šlápněte do pedálů. Vyvedete vás totiž k nově zřízené rozhledně Elišce (patronkou je Eliška Rejčka, která má pod rozhlednou dřevěnou sochu) a nad bunkry tvrze Stachelberg, největší a nejzachovalejší dělostřelecké tvrze u nás. Červená značka vás provede okolo opevnění k prvnímu bunkru. Samozřejmě neváhejte a opevnění navštivte. Jste na Babím, nad Žacléřem a pod Rýchorami.

Eliška Rejčka, královka česká i polská

Stále následujte červenou. Přejeďte silnici a pokračujte po hrbaté polní cestě mezi polemi. Jedete na hranici KRNAPu a vpravo budete mít další část opevnění. I když bude stoupání po loukách náročné, osobně mě to tam nabíjí. Louky voní, vidím kopce nad sebou…  Ještě rozhled na Prkený Důl a žacléřský zámeček a teď to opravdu bude bolet, strmé stoupání, ale to zvládnete, poslední kopec dnešního výletu. Kdo nevyjede, prostě kolo vytlačí na asfaltku pod lesem. Mnohdy tam bývá naskládané vytěžené dřevo. Kdo neměl moc mlhy před očima, vpravo si všimnul dalšího bunkru, je jich tu prostě spousta.

Cesta přímo nahoru vede na Rýchorskou boudu – školící ekologické pracoviště KRNAPu a také dál na Rýchory a Pomezní boudy, ale tam se vydáme třeba jindy. Tentokrát zahnete doleva dolů z kopce a po asfaltce budete sjíždět. Však si to zasloužíte za ten výšlap. Asfaltka (pozor na jemný štěrk, příp. auta) vás svede dolů na rozcestí u zaniklé osady Bystřice. Tady, než se vydáte doleva po modré s proudem Zlatého potoka, vás ještě přibrzdím a nasměruju kousek vpravo. Asi 100 m od tohoto rozcestí se totiž nachází středověký kamenný most a u něho stojí nově zhotovená dřevěná zvonice, a to stojí za omrknutí.

Pohled na Královecké sedlo a Vraní hory

A teď už zpět na modrou a hurá podél potoka krásným údolím do Trutnova. Kromě krásně upravených stavení potkáte i nově opravenou kapličku v bývalé osadě Bystřice a možná i nějakou srnku. Prostě kus téměř nedotčené přírody. Na cestě vás čeká buď brod přes potok anebo ho můžete překonat přes dřevěnou lávku. Pokud zvolíte brod, počítejte s namočením nohou, i když nevyšlápnete. Ač se to nezdá, je voda docela hluboká...

Dřevěná zvonice, která stojí hned vedle mostu

Údolíčko vás propustí na okraji Trutnova v Horním Starém Městě. Přejedete železniční přejezd a vydáte se po silnici. Modrá značka bude odbočovat před mostem přes řeku Úpu doleva, ale vy jeďte přes most, až dojedete k hasičské zbrojnici na levé straně silnice. U ní se dejte doleva po zelené turistické. Projedete okrajem sídliště a najedete na tzv. promenádu podle řeky. Zelená sice odbočí vlevo, ale vy se stále držte na pravé straně toku Úpy. Tato cyklostezka vás dovede de facto až k vlakáči, kde jste začínali.

Středověký kamenný most: krásný je jak v létě, tak i v zimě...

Odkaz na trasu v Outdoor mapě zde.
GPX trasy ke stažení zde.

Kudy tudy vede cesta

Recenze

Chrrr.| 06.10.2015 |

Iáček| 16.11.2015 |

A když si to člověk protáhne až na Rýchorskou boudu - během přes prales, tak to nemá chybu :) Na kole bohužel pralesem se nesmí, takže se to může objet okolo...
Trasa přes prales je jen o 3 km delší, tak to už není taková zacházka v téhle vzdálenosti.