REGISTROVAT

Souhlas s podmínkami. Registrovat firmu, akci...

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Začněte den s Outfanatic.com
Zpět

Dvoudenní přechod Krkonoš v severo-jižním směru

16.08.2016 |Chrrr. | Turistika a treking

Ano, Krkonoše jsou malé – nízké i délkou a šířkou – pohoří. Jejich délka od Královeckého sedla u Žacléře k Novosvětskému průsmyku (sedlu) u Harrachova se udává asi 35 km. Rozloha pohoří je 631 km2. Pokud bychom brali pohoří jako obdélník, šířka by odpovídala asi 18 km. Z geomorfologického hlediska jsou Krkonoše děleny na hřbety (Západní Slezský – Vysoké kolo (1 566 m), Východní Slezský – Sněžka (1 603 m), Český hřbet – Luční hora (1 556 m), Vilémovská hornatina, Vlčí hřbet, Žalský hřbet – Mechovinec (1 081 m)), Černohorské rozsochy (Černohorská r. – Liščí hora (1 363 m), Černá hora (1 299 m), Růžohorská hornatina – Růžová hora (1396 m), Rýchory – Dvorský les (1 036 m)) a Vrchlabskou pahorkatinu (Janský hřbet – Zlatá vyhlídka (807 m)), Lánovská vrchovina – Sovinec (765 m)). Suma sumárum na české straně 54 hlavních vrcholů a 18 bočních rozsoch dosahuje výšky více jak 1 000 m. Střední výška pohoří je 901 m n. m.

Člověk si řekne, že je to vlastně kousek přejít Krkonoše. Dvoudenní přechody hlavního hřebene jsou relativně častou a známou záležitostí. Nicméně i když se člověk rozhodne jít napříč Krkonošemi z jihu na sever, bude muset ujít kus cesty a dva dny tím pohodlně stráví. Pokud chce člověk zůstat nezávislý na hromadné dopravě a rozhodne se do Krkonoš dojet autem, pak se musí vrátit do výchozího bodu, což může s sebou nést i negativní pocity, že když už se mu nechce překládat nožičky, nemůže spadnout z kopce nejkratší cestou dolů do civilizace, že ještě musí dojít kamsi…

Černohorská rozsocha je poměrně hodně rozlehlá a to se projeví na kilometráži, pokud se rozhodnete vyrazit přes Černou horu. Ze Svobody nad Úpou od hotelu Prom vede zelená turistická značka, která pocestné dovede k Modrokamenné boudě. Odtud navazuje žlutá okolo skaliska Modrých kamenů až na asfaltku. Po ní pak stoupejte k Pardubickým boudám, kde se nachází „vchod“ do Černohorského rašeliniště. To je pokaždé jiné, pokaždé krásné, ať zima, jaro, léto, prší nebo svítí sluníčko. Odtud pokračujte pod Václavák, ke Kolínské boudě a ke Svornosti na Zahrádkách. Žlutá značka vás svede dolů z kopce na asfaltku, kde v první prudké zatáčce odbočuje naučná stezka doleva. Ta je vaše. Vede tzv. Vlčí jámou okolo Temného vodopádu a přivede vás na sjezdovku Bramberk. Tu přetraverzujete k hotelu Energetik a v horním rohu této planiny se napojíte na zelenou značku, která ústí u Bufetu – Chalupy na Rozcestí. Kdo má hlad, ať si dá polévku, borůvkové knedlíky anebo cokoliv dalšího. Vaše cesta pak bude pokračovat okolo Výrovky, kde je parádní vyhlídka na západní stranu Krkonoš (přes Špindlerův Mlýn na Medvědín, Mechovinec, Vysoké Kolo a Violík) a pokud nebude zataženo, tak jistě nepřehlédnete Ještěd.

K PŘEČTENÍ: Dvounásobný přechod Krkonoš

Na Luční boudu je to už relativně kousek. Nocovat budete tam. Případně můžete už na Výrovce. Nacházíte se na území I. zóny KRNAP, a tak je tady táboření zakázáno. Na těchto chalupách vás nechají přespat i mimo apartmány v turistické noclehárně, ale nějakou korunu to stát bude. Máte v nohách asi 20 km, trvat by vám to mělo cca 5,5–6 hod.

Tip: vyběhnout ven jak na západ, tak východ slunce.

Malý Staw

Ranní ptáče dál doskáče, a není čas ztrácet čas, před vámi je poměrně velký kus cesty. Protože určitě nechcete chodit stejnou cestou a chcete si co nejvíc užívat krásné přírody, vezměte to z Luční boudy trochu oklikou – přes Úpské rašeliniště do Obřího sedla a pak zpět po cestě Česko-polského přátelství. A po té pokračujte po okraji jámy, v níž leží ledovcové jezero Malý Staw. Okrajovka vás nad Velkým Stawem dovede až ke skalisku Slonecznik a pokračuje dál na Malý Šišák, Vysoké Kolo... Ale vy u Sloneczniku, kde je mimochodem nádherná kamenná lavice, ideální na malou sváču, odbočíte po žluté značce dolů z kopce. Připravte se, že ten kopec bude opravdu prudký a relativně dlouhý (spadnete asi o 500 m níž). Chvíli půjdete po kamenném chodníčku, pak po dřevěných lávkách přes rašelinu, okolo skalisek, až vyjdete na nádherné rašelinové louce u Polany. Také se připravte, že tu budete potkávat veliké množství polských turistů. Z Polany pak stoupejte pozvolna k Malému Stawu. Kdyby byl zdejší lesní trailík bez lidí, neměl by chybu, ale s tím asi člověk nic nenadělá, pokud tam nebude v 7 ráno.

K TÉMATU: Dvoudenní přechod Krkonoš

Na břehu jezera je koliba, restaurace. Jezero je v obležení turistů, a tak doporučuji rychle se pokochat, příp. něco rychle zakousnout a vyrazit dál – musíte do kopce, neboť se nacházíte skoro na nejsevernějším bodě této trasy (nejseverněji asi byla Polana). Na okrajovou cestu Česko-polského přátelství vede nejprve kamenný chodník, pak dlážděná cesta. Nahoře překřižujte Bílou louku nejkratší cestou (od ústí cesty od plesa kousek doprava a pak doleva) k Luční boudě a pokračujte zpět k Bufetu. Odtud po hřebeni na Liščí horu a dolů k Hrnčířským boudám a okolo nich k Pražské b. a Kolínské. Na rozcestí Nad Kolínskou boudou odbočte vpravo a okolo Zrcadlových bud projdete na silnici vedoucí na Černou horu a po ní pohodlně sejdete do Janských Lázní – až sejdete do ostré pravotočivé zatáčky, jděte rovně skrz les, držte se vlevo, napříč sjezdovkou Protěž a dolů k fotbalovému hřišti. Okolo Černohorského potoka sejdete až do Svobody k Promu.

Že máte umotané nohy? To se nedivím, když jste ušli dalších asi 35 km. Trvat by vám to mělo asi 7,5–8 hod.