REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Začněte den s Outfanatic.com
Zpět

22km trasa přes Černou horu na Lesní a zpátky v zimě na běžky, v létě na bike či MTB

12.01.2018 |OUTFANATIC |

Yupí, nasněžilo, o to víc mě svrbí nohy a chce se mi lyžovat. Konečně se mi taky povedlo vytáhnout kámoše místostarostu na běžky, který se poslední dobou pořád schovává za úřad a že nemá čas… Sraz máme na parkovišti u Hoffmanovy boudy v Janských Lázních – každý totiž přijedeme z jiné strany toho kopce. Přezouváme se, já si ještě rychle namažu modrý extra (kámoš bruslí a já klasím, to bude vyrovnané), bereme ski a vyrážíme pěšky okolo právě Hoffmanovy boudy přes louku do kopce a lesním úvozem až na cestu. Nazouváme lyže a vyrážíme doleva do kopce…

Výhled na Sněžku

3 zatáčky a jsme tam

Po silnici na Černou horu snad nejde zabloudit. V létě je cesta asfaltová, v zimě se jedná o širokou cestu, která slouží jak běžkařům, tak i sjezdařům a také skútrům a je upravovaná rolbou (když je dostatek sněhu tak je i stopa). Díky tomu stačí i jen pár centimetrů sněhu a člověk projede bez úhony – pod sněhem se zpravidla totiž udělá i vrstva ledu. A to je i případ dnešního dne. Takže když jedeme nahoru, si pamatuji místa, kterým se cestou zpět bude lepší vyhnout…

Do první zatáčky (odbočka na Zrcadlovky) je to 1,5 km a pořád do kopce. Dáváme dva loky z bidonu a valíme dál. Stopu jsem ani nečekala, takže trochu na ledovém podkladu bojuju, ale to není nic strašného. Ze zatáčky se stoupání zvedne. Další záchytný bod – lanovka, Zinneckerovy boudy a další zatáčka. V tomhle „patře“ je už vždycky sněhu dostatek, ale kopec mi přijde prudší a prudší. Ze zatáčky do zatáčky je to dalších 1,8 km a člověk vystoupá 160 m. A pak to ale začne: závěrečných 450 m a 60 m vystoupat. Ještě když se po tomto úseku prohání sáňkaři, tak cesta je boulovatá a zrovna ideálně se po ní nejede. Nicméně pořád parádní lyžování. Teď už jen přetraverzovat (po 4. za tu cestu) sjezdovku – nemám ty traverzy moc ráda, nebezpeční sjezdaři, boule, šikmý svah… a už jsme na svážnici. Trochu to bolelo, ale jsme nahoře, máme v nohách 4 km a na hodinkách asi 35 min akce.

K PŘEČTENÍ: Uloveni fotopatí při skirogainingu v Krušných horách

TIP: Pro lenochy a méně zdatné – můžete vyjet lanovkou z Janek až na Černou horu anebo Hoffmanky Expresem z Hoffmanových bud do 2/3 Černé hory a pak pokračovat okolo Zinneckerových bud jako my.

Svážnice jsou rovina?!?

Fotící zastávka...

To by mě zajímalo, kdo tenhle nesmysl kdy řekl!?! Vždycky když jedu touhle cestou, tak si říkám, jupí, jsem nahoře, už si spočnu na rovině, jenže ona tam žádná není. I když se na první pohled zdá, že by si člověk mohl odpočnout, pořád musí lyže tlačit, a to ještě skoro kilometr, pak už je opravdový sjezdík a i rovina (pokud tedy nefičí). Na křižovatce pod Černou boudou pokračujeme rovně po Krkonošské magistrále do kopce. A přes nejvyšší bod této svážnice se spouštíme dolů po úbočí Černé hory.

Opět budeme muset projet 2 stoosmdesátky (1. je uprostřed a 2. úplně dole a ta je nepřehledná). A pokračujeme ke Kolínské boudě a přes Bobí louky k Pražské boudě a okolo Lidické boudy vjíždíme do lesa. U telekomunikačního zesilovače, který trochu vypadá, jako domeček pro kozy odbočíme vlevo a dojedeme k Hrnčířským boudám. U Míru se porozhlédnem do kraje nad Strážné a pokračujeme vpravo. Skvěle upravená stopa je v prudší části kopce rozplužená od turistů, to mi ale neva a kolega bruslí. Sem tam se tu prožene spřežení psů… Za chvilku jsme u Lesní chaty (točí tu prý výborný kvasar – já pivo nepiju, tak nevím). Nicméně my dáváme rychlou sváču venku a pokračujeme v krasojízdě.

Jedeme RZetu i hlemýždím tempem

zamrzlý potůček u Vendlovky

Od Lesní pokračujeme ke Svornosti a zase k Lidické, Pražské a Kolínské. I od ní se vracíme stejnou cestou směrem na Černou horu. Když bez úhony proklouzneme dolní zákrutou a vystoupáme nejprudší úsek stoupání, na další křižovatce si kopcovaté utrpení zkrátíme a pustíme se doprava dolů z kopce – směr Zrcadlovky. Většinou tu moc lidí nechodí a nejezdí, ale občas se tu nějaký školní výlet vyskytne. Poměrně dost výrazně tu kopec klesá, takže není problém tu jet 50 i víc km/h…

Sjezd je to teda super, ale při srážce s čímkoliv by to nemuselo skončit úplně nejlíp. Po 1,5 km, kdy člověk sfičí 100 výškových metrů přijde zatáčka a pořádný kopec nahoru. To aby se člověk zase trochu rozhýbal z toho vejcete… Ano, připouštím, je to takový smrťák. Každého, koho sem vezmu, tak mě tady proklíná, mnohdy i já sebe sama. Vždycky přemýšlím, jak dotyčného povzbudit a motivovat, ale bojím, že mě bude proklínat ještě víc… Těch 900 m je nekonečných (převýšení 80 m), ale pak už čeká jen sjezd k Vendlovce, malý hyblík okolo ní a nevyzpytatelný průjezd lesem a už jsme na silnici na Černou, a to přímo v první zatáčce (ve směru ze zdola) – tady jsme dávali první picí pauzičku.

K TÉMATU: Jak namazat běžky voskem stoupacím

Mapa trasy

Proč je průjezd nevyzpytatelný?
Jedná s relativně úzkou cestu vysypanou šotolinou a s odvodňovacími kanálky. Lesem propadá málo sněhu a ze stráně nad cestou teče spousta vody, která sníh odnáší. Navíc šotolina také ráda prolézá napovrch. My to raději seběhli pěšky.

Poslední kilometr a půl ve vajíčku, však už mi taky začíná být zima. No vlastně, ještě si to o pár metrů sjezdu prodloužíme až na sjezdovku a zkusíme si užít pár pořádných běžkařských oblouků…