REGISTROVAT

Outfanatic.com

Outfanatic tě propojí s dobrými lidmi
a zážitky tě dostanou častěji do přírody.

Outfanatic.com

Staňte se součástí komunity nadšenců
do sportu v přírodě, najděte si parťáky
a užijte si sportování naplno.

Začněte den s Outfanatic.com
Zpět

Proč se neučit eskymovat?

16.07.2015 |Kuba Vondrášek | Voda a lodě

Spousta lidí za mnou chodí, že se chtějí naučit jezdit na kajaku a ptají se mě, jestli je prý naučím ten eskymácký obrat. No a já jim na to odpovídám, že jestli se opravdu chtějí naučit jezdit na kajaku, tak je eskymáka nenaučím. Těm co se neurazí a neodejdou, vysvětlím proč.

Nebojte se zaplavat



Kajakářův záložní padák

 
Na tohle stanovisko jsem přišel jak z vlastní zkušenosti s pádlováním, tak z učení dětí. Většina lidí si totiž myslí, že nejlepší kajakáři musí hlavně umět dobře eskymovat, ale opak je pravdou. Ti nejlepší z nejlepších totiž eskymují úplně minimálně, a to z jednoho prostého důvodu. Eskymák je až tou poslední šancí na záchranu. Přirovnal bych to asi k záložnímu padáku. Ten padáčkáři také používají jen v případě, že už není žádná jiná možnost.


A je to až ta poslední možnost? Každá vteřinka s hlavou pod vodou je nebezpečná. Nikdy totiž nevíte, kterej šutr si s vámi bude chtít dát polibek. Ani samotný akt eskymování není úplně bezpečný. Při nesprávném provedení hrozí vykloubení ramene nebo jiná ošklivá poranění. Navíc eskymováním ztrácíte spoustu času, takže už neudržíte tu správnou lajnu a jste proudem nahnáni přesně tam, kam jste nechtěli jet. Takový eskymák nad hranou vodopádu sice dodá videu dramatičnost, ale na místě natáčeného pádlera byste určitě nechtěli být.

Nebezpečný záklon při eskymování, hrozí vyhození ramene a odření obličeje


Nejdřív pádlovat, potom eskymovat

 
Teď si asi říkáte: „Pořád lepší záložní padák, než se rozmáznout na placku.“ Proč tedy odmítám učit začátečníky eskymovat? Mám pro to hned dva pádné důvody. Jak už jsem psal, při eskymování se můžete snadno zranit a nezkušený začátečník, který ještě nemá pořádný cit pro vodu, se zraní snáz než zkušený kajakář. Ale tím hlavním důvodem je nadměrné používání eskymáka.


K TÉMATU: Na kajaku lehce a bezpečně: naučte se správně pádlovat

Začátečník, který umí eskymáka, ho použije víckrát než by ten, co ho neumí, vyplaval. V okamžiku, kdy se dostane do bodu, ve kterém hrozí převržení, jednoduše rezignuje a začne se připravovat na zvedání. Složí si pádlo k lodi, předkloní se a čeká, kdy už bude hlavou pod vodou, aby mohl vyeskymovat. Oproti tomu neeskymující začátečník udělá maximum pro to, aby zůstal hlavou nad hladinou. Místo přípravy na eskymování tak provede jednoduché vylehnutí a může pokračovat dál v jízdě.
 

Příliš brzké opuštění lodi


Možná si říkáte, že by to udělal jen hlupák, ale troufám si říci, že u 90 % eskymujících začátečníků se to opravdu děje. Při pádlování na divoké vodě je totiž každá vteřinka drahá a naše hlava si to dobře uvědomuje. Snaží se předvídat, co se bude dít, dříve než se to stane a připravením těla na eskymování se nám snaží ušetřit drahocenné vteřinky, ale v případě eskymování to nemusí být zrovna ku prospěchu.
 
Začátečníci by se také neměli bát, si občas při tréninku zaplavat. Při pádlování na kanále je to poměrně bezpečné a člověk se tak alespoň naučí jak se v takové situaci chovat. Pokud se kajakář nebojí, je jeho jízda mnohem uvolněnější a troufne si i na zdánlivě složité přejezdy. A jak se mezi vodáky říká: „Kdo neplave, jezdí pod své možnosti.“ Řeč je samozřejmě o tréninku. Při jízdě na řece se snažte plavání co nejvíce vyhnout.

Příprava na plavání, i když nebyla třeba


Ale i s plaváním se to nesmí přehánět. Může totiž nastat stejná situace jako při eskymování. Začátečník si pro maximální urychlení strhne šprajdu ještě nad vodou i v případě, že by to šlo ještě zachránit. Sám jsem jednou, ještě jako vodáckej pulec, dojel peřej se strženou šprajdou, protože mě v půlce chytnul váleček, kterej mě málem překlopil a já už se tak připravoval na katapultáž, ale z ničeho nic mě zase pustil a já musel pádlovat dál.
 
Takovou pořádnou krysou taky pobavíte kamarády na břehu, a jestli u sebe budou mít kameru, tak pobavíte i nekonečný svět internetu, jako například tito borci.



Foto: VK Slavia Hradec Králové

Zpět




Komentáře

20.07.2015 15:24| Honza P.

TVL to video na konci je brutální. Už nikdy nesednu do kajaku, abych náhodou nechytnul vodopád se struhadlem.

Re: Honza P.

20.07.2015 16:28| Kuba V.

Proto spousta lidí jezdí v integrálce a s chráničema

Re: Honza P.

20.07.2015 16:39| Kuba V.

Ale abych tě přesvědčil k tomu zůstat u tak krásného sportu jako je pádlování, tady máš ještě jedno video.

Borec ve videu stále žije a pořád pádluje. Asi je nesmrtelný. https://www.youtube.com/watch?v=T34AxM7tk1A

Re: Kuba Vondrášek

21.07.2015 16:26| Petr V.

Ehm, prodávám vybavení :-)

Re: Kuba Vondrášek

22.07.2015 14:02| Chrrr.

Super video, Kubo :)

Re: Kuba Vondrášek

22.07.2015 14:05| Chrrr.

Se slovy autora souhlasím, ale na druhou stranu souhlasím i se zdejšími názory, že když člověk neumí eskymovat, tak se nechce pouštět do "větších akcí", protože když se to nepovede, tak poplave bůh ví kam, a ještě ho budou zachraňovat.
Pak se bojí, je ztuhlý a dělá daleko víc chyb, než kdyby byl uvolněný a jel si tak na pohodu, protože ví, že když se zvrhne, tak vyeskymuje...

21.07.2015 16:25| Standa D.

Na tom učení se eskymáka až v pokročilém stádiu ježdění něco je, ale popravdě já byl z ježdění na kanále, než jsem se načil eskymáka, neskutečně vynervovanej, a jakmile jsem se ho naučil, tak jsem šel hrozně rychle kupředu. A rozhodně mě nenapadlo na něj spoléhat a nebojovat, spíš jsem se díky němu naopak nebál zajet i do těžších vln nebo válců a tam trénovat. No, možná patřím mezi těch šťastných 10% :-)

21.07.2015 17:16| Hvězdář

Moje zkušenost je naprosto opačná. Do doby než jsem zvládal eskymácký obrat jsem jezdil toporně a se strachem, že se převrátím (takže jsem tam nakonec šel, protože mi to nešlo). Od doby, co eskymuji jsem se hodně zlepšil. Člověk díky obratu pochopí, že vyleháváním se dá zachránit spousta krizových situací a je schopen jezdit vodu minimálně o stupeň těžší bez toho, aby se cvakl. (Vyleháváním myslím práci s těžištěm, ne povalování se po kanapi...)

22.07.2015 13:32| Láďa

Fakt je, že všechny kajakářské oddíly učí děti eskymovat až poměrně pozdě. Ale u dětí to je asi trochu jinak než u dospělýho. Jezdí jich tam víc, když zaplavou, tak je rychle vyloví, strčej zpátky do kajaku a jezdí se dál. Důležitý je nejen nechtít spadnout do vody, ale taky umět dobře zaplavat, vyplavat a nebát se toho. U dospělýho je ale blok z plavání často tak silnej, že se nemůže posouvat dál, dokud nezvládne eskymovat.

22.07.2015 15:51| Kuba V.

Díky za dobré připomínky. Všeho co tady říkáte jsem si samozřejmě vědom a snažil jsem se to v článku podchytit, ale asi se mi to pořádně nepovedlo.

Samozřejmě je řeč pouze o treninku na kanále. Nejlépe s oddílem. Nicméně je pravda, že když se naučíš eskymáka, tak si spíš troufneš přetreverzovat váleček, ale to už je podle mě vyšší level a tam to určitě eskymáka chce umět. Neučení eskymáka je spíše pro úplné začátečníky. Prostě se nejdřív musí naučit dobrej záběr a pak až eskymovat.

Jinak Hvězdář to řekl správně. Když umíš eskymovat, tak umíš i dobře vylehávat. To jsem v článku zapomněl, takže díky za připomenutí. Jen bych to ještě doplnil, že i vylehávání může být nebezpečné pro ramena. Proto je lepší ovládat techniku "C to C" horní i spodní vylehnutí.

A ještě jedno doplnění. Zda se učit či neučit eskymáka, také hodně záleží na schopnosti jedince zvládat stresovou situaci. Na vodě totiž nesmíš přemejšlet o tom co dělat, ale udělat to. Jinak to nestihneš.

Související články

06.09.2016

Začíná potoková sezóna

18.08.2016

Virtuální realita, budoucnost outdoorového sportování?

28.07.2016

Na kajaku poslepu

Zpět

Banner